به گزارش دبیرخانه جشنواره تبلیغات ایران ، هیئت داوران جشنواره تبلیغات ایران با صدور بیانیه­ای اعلام کرد:

مهمترین نقاط قوت و ضعف تبلیغات کشور

هیئت داوران دومین دوره جشنواره تبلیغات ایران، در آیین معرفی برترین­های تبلیغات کشور با صدور بیانیه­ای اهم نقاط ضعف و قوت تبلیغات ایران را اعلام کرد: در این بیانیه که توسط علی فروزفر دبیر هیئت داوران جشنواره قرائت شد، آمده است:

امروزه تبلیغات یکی از ابزارهای مهم و تأثیرگذار بر کسب‌وکارهای گوناگون است و در همه حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و خدمات عمومی، می‌تواند نقشی تأثیرگذار و تعیین‌کننده داشته باشد. تبلیغات می­تواند بستر مناسبی برای ظهور و شکوفایی خلاقیت­ها در همه مراحل ایده پردازی، نگارش متن، تولید و پخش پیام تبلیغاتی با بهره­ گیری از رسانه‌ها و حامل­های گوناگون باشد. بدیهی است که فرآیند تبلیغات با سنجش اثربخشی آن به نقطة کمال می‌رسد و طبعاً پیش‌آزمون و پس‌آزمون، هر دو اهمیت دارند.

دومین دوره جشنواره تبلیغات ایران

این بیانیه می­افزاید: خوشحالیم که در دومین دوره جشنواره تبلیغات ، بیش از ۲۰۰۰ اثر از سوی سازمان‌ها نهادها، وزارتخانه‌ها و شرکت‌ها و همچنین کانون‌های آگهی و تبلیغات در ۹ شاخه به دبیرخانه جشنواره رسید که پس از غربالگری اولیه، قریب به ۸۱۵ اثر بر پایه معیارهای دقیق و از پیش طراحی‌شده در بوته داوری قرار گرفتند و ۸۰ اثر برتر برگزیده شدند.

وضعیت آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره

این بیانیه سپس به تحلیل وضعیت آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره، پرداخت و می گوید: طرح‌ریزی‌ و اجرای برنامه جامع تبلیغات (کمپین)، هنوز ضعیف است و بخش عمده­ای از فرصت­ها و تلاش­های حوزه­ تبلیغات، به آگهی­سازی،­ فارغ از چارچوب و قواعد کمپین، اختصاص­یافته است.

کمپین­های ارسالی به دبیرخانه جشنواره نیز ازلحاظ تعداد و کیفیت، جای رشد فراوان دارند. انتظار می‌رود با اهمیت دادن به تحلیل موقعیت، شفاف‌سازی استراتژی‌های ­تبلیغات و بها دادن به سنجش ­اثر­بخشی تبلیغات، به‌تدریج شاهد تقویت رویکرد طراحی و اجرای کمپین باشیم.

نیروهای کارآمد تبلیغاتی

تبلیغات به‌عنوان آمیزه­ای از علم، هنر، و فن هنوز جایگاه شایسته خود را در آموزش­های دانشگاهی و به‌ویژه در سطح تحصیلات تکمیلی نیافته است. لازم است که تربیت نیروهای کارآمد در حوزه­های تخصصی بازاریابی و تبلیغات به‌طور جدی­تر در دستور کار دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی قرار گیرد.

نقش تحقیقات و تلاش علمی

تحقیقات و تلاش علمی برای شناخت شرایط بازار و نیازها و سلیقه‌های مشتریان و مخاطبان، نقشی جدی و حیاتی در قوام و استحکام محتوایی و جذابیت و اثربخشی پیام‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی دارد. متأسفانه اهتمام تبلیغ‌کنندگان و مشاوران و طراحان تبلیغات به امر خطیر پژوهش در حوزة بازاریابی و تبلیغات هنوز فاصله‌ای طولانی با سطح و تراز آرمانی دارد و باید در این زمینه تلاش جدی به عمل آید.

جشنواره تبلیغات و اقتصاد مقاومتی

بخش ویژه جشنواره امسال به اقتصاد مقاومتی در سه شاخة فرعی و مسئولیت اجتماعی، و تبلیغات فرهنگی اختصاص یافت و با استقبال شایان توجهی مواجه شد؛ به‌طوری‌که تعداد آثار ارسالی این بخش به دبیرخانه از مرز ۲۵۰ اثر گذشت. بر این اساس، شورای سیاست‌گذاری جشنواره مقرر ساخت که در دوره‌های بعدی جشنواره، موضوع نام‌گذاری سال که از سوی مقام معظم رهبری انجام می‌گیرد، بخش ویژه و ثابت جشنواره باشد و چنانچه شرایط و الزامات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی ایجاب کند، محور دیگری نیز در بخش ویژه گنجانده شود. از این رو به همه سازمان‌ها، شرکت‌ها، نهادها و کانون‌های آگهی و تبلیغاتی توصیه می‌شود که طراحی و تولید پیام‌ها و کمپین‌های تبلیغاتی در موضوع نام‌گذاری سال را جدی بگیرند و در دستور کار خود قرار دهند.

نظر نهایی هیئت داوران جشنواره تبلیغات

هیئت‌داوران بر این باورند که از یک سو تبلیغ‌کننده و صاحبان آگهی و از سوی دیگر مشاوران، طراحان و سازندگان پیام‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی، هنوز اتکای بیش از حدی به رسانه‌ها و تبلیغات سنتی دارند. توصیه مؤکد هیئت‌داوران، استفاده از همه ظرفیت‌ها و امکانات تبلیغاتی و به‌ویژه تبلیغات دیجیتال و تبلیغات در فضای وب است. شاید بهترین رویکرد، تلفیقی سنجیده و خردمندانه از تبلیغات سنتی، تبلیغات دیجیتال، و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی باشد.

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>